Digitalizacija i digitalna transformacija
Digitalna revolucija je zapravo počela pre 60 godina zajedno sa primenom prvih računara i od tada je promenila više oblika. Obrada sve većih količina podataka i primena informacionih tehnologija od tada su se postepeno širile kroz skoro sve procese i sve privredne grane sa ciljem automatizacije i veće efikasnosti. Najzaslužniji za ovu evoluciju bio je neprestani tehnološki razvoj.
Digitalna transformacija, koja je donela promene u sve sfere života, dostigla je vrhunac 2015. godine, pa se tako našla i na agendi Svetskog ekonomskog foruma. Nema industrije koju nije zahvatila, od medicine, naftne industrije, preko telekomunikacija, medija, izdavaštva, pa i samog prevoza. Oni koji su spremni da prihvate promene uspevaju da prežive ovu revoluciju.
Sa digitalnom transformacijom stigli su i novi biznis modeli i platforme koje ih podržavaju. Dok se tradicionalni biznisi uglavnom fokusiraju na prodaju proizvoda, većina savremenih biznisa strateški radi na razvoju digitalnih rešenja.
Digitalizacija
Digitalizacija predstavlja upotrebu postojećih tehnologija i informacija za poboljšanje ili zamenu poslovnih procesa, stvaranje profita i stvaranje okruženja za digitalno poslovanje u kome informacija ima centralnu ulogu. Najjednostavniji primer je upotreba google drive-a za čuvanje i deljenje dokumenata umesto fioke zatrpane papirima ili korišćenje neke platforme za internu poslovnu komunikaciju ili projektni menadžment.
Kada govorimo o primerima digitalizacije sa aspekta poboljšanja poslovnih procesa, uviđamo da je ogroman broj kompanija poput onih u bankarskom sektoru uveo mobilne aplikacije koje olakšavaju korisnicima pristup proizvodima ili uslugama, ubrzavaju ga i optimizuju digitalno poslovanje. Samo par klikova nas danas deli od poručivanja hrane, vozila, poređenja proizvoda i kupovine istih.
Pored aplikacija za e-banking, još jedan primer koji lepo ilustruje značenje pojma digitalizacije u praksi, jeste poručivanje taksija putem Twitter naloga ili Vibera, koje su neki taxi prevoznici omogućili svojim korisnicima. Na ovaj način oni nisu uveli radikalnu promenu koja im je donela novi novčani tok ili promenila način poslovanja, samo su iskoristili postojeće društvene mreže kako bi svojim korisnicima uštedeli vreme i olakšali pristup svojim uslugama.
Međutim, ono čemu bi trebalo da idemo u susret jeste digitalna transformacija koja, kao znatno širi pojam, podrazumeva da je digitalizacija već obavljena.
Digitalna transformacija
Digitalna transformacija podrazumeva primenu digitalnih tehnologija u svim aspektima poslovanja, što dovodi do potpune promene u načinu na koji se poslovanje obavlja. Promenom unutrašnjih i spoljnih strategija i usvajanjem tehnologija zasnovanih na mobilnosti, Big Data analitici, Cloud servisu i društvenom poslovanju, dolazi se do najvišeg nivoa automatizacije poslovnih procesa. Dakle, rasipanje resursa na ponavljanje poslova svedeno je na minimum, što omogućava lakše i preciznije planiranje operativnih troškova. Takođe, na ovaj način se značajno umanjuje prostor za ljudsku grešku, a i omogućava trenutni uvid u realno stanje poslovanja.
Pored tehnoloških, digitalna transformacija podrazumeva i promene unutar poslovne organizacije – promene radnih procesa i strategija koje dovode do izmene načina na koji se poslovanje obavlja. Izuzetno je bitno da proces digitalne transformacije bude usklađen sa vizijom, strategijom i ciljevima poslovanja kako bi se širok spektar modernih tehnologija iskoristio na najefikasniji način. Iako na ovom polju dolazi do najvećih izazova, njihovo uspešno prevazilaženje dovodi do efikasne transformacije modela poslovanja.
Kroz promene u načinu poslovanja, digitalna transformacija sa sobom donosi mnogo koristi, kao što su efikasniji rad zaposlenih, veća konkurentnost, konstantna prisutnost na tržištu, razvoj novih proizvoda i usluga, kao i kvalitetniji odnos sa klijentima, a samim tim i generisanje novih tokova prihoda.
Kada govorimo o tome koja je korist digitalne transformacije za jednu firmu, može se reći da ona donosi sredstva i tehnologije pomoću kojih kompanija može kontinuirano da se razvija i svojim zaposlenima obezbedi poslovni pristup u kojem je klijent najvažniji.
Digitalna transformacija prožima i menja sve – od lanca vrednosti, potrošačkog onlajn iskustva, lanca snabdevanja i komunikacije zaposlenih, otvarajući nove načine za inovacije. Takođe, pomaže da se upotrebom novih izvora podataka kompanije suoče i izbore sa neizvesnošću u poslovanju, ali i da se transformiše način na koji razumeju svoje kupce, zaposlene, procese i performanse. Kompanije i organizacije koje se ne transformišu biće, i već su, u sve većem zaostatku. Zato je važno ne samo da obezbede efikasan program transformacije već da se osiguraju da se on razvija i bude održiv.
U digitalnoj ekonomiji, informacija postaje osnovni resurs, što uz digitalno transformisan poslovni model ima izuzetno značajan uticaj na vrednost kompanija. Ovolika vrednost informacija omogućava procese globalizacije, automatizacije i dematerijalizacije, a plasiranje proizvoda ili usluga na tržište više nije uslovljeno ogromnim investicijama. Samim tim, stvaraju se uslovi za pojavu sve više malih preduzeća, koje različitim inovativnim idejama i pristupima uspešno pariraju daleko većim i poznatijim konkurentima na tržištu. Takođe, fizička udaljenost više nije toliko bitan parametar u poslovanju, što dodatno olakšava plasiranje proizvoda ili usluga van granica domaćeg tržišta.
Kada kompletne industrije uspešno prođu kroz proces digitalne transformacije, granice između tradicionalne i digitalne ekonomije nestaju, odnosno ekonomija postaje zasnovana na digitalnim tehnologijama i upotrebi ovih tehnologija u svim ekonomskim oblastima. Interne aktivnosti države i organizacija koje u njoj posluju, kao i eksterne aktivnosti između organizacija, pojedinaca, ili organizacija i pojedinaca, utemeljene su na upotrebi informacionih tehnologija i softvera, telekomunikacija i aplikacija.
Dalje, digitalna transformacija ekonomije predstavlja pripremu države za četvrtu industrijsku revoluciju – pojavu koja podrazumeva fuziju tehnologija koje postepeno uklanjaju granice između fizičkog i digitalnog sveta i dovode do njihovog preklapanja.
Digitalna transformacija ima veliku ulogu u oblasti pružanja javnih usluga. Iako sve države ne gledaju isto na digitalizaciju, odavno je jasno da zaostatak na ovom polju sa sobom nosi neizbežne posledice – građani su odavno navikli da dobijaju najmodernije digitalne usluge od privatnih kompanija, te bi njihov izostanak od strane državnih organa mogao prouzrokovati umanjenje podrške i poverenja u javne institucije. Takođe, kompanije koje doživljavaju veće administrativno opterećenje zbog „analognih“ državnih usluga mogu percipirati države koje zaostaju u digitalizaciji kao manje atraktivna tržišta.
Ne samo da digitalna transformacija predstavlja korak dalje jedne organizacije u digitalizaciji, već ima i ogroman uticaj na ekonomiju, vladu i društvo jedne zemlje. Ona predstavlja svojevrsnu (r)evoluciju koja će doneti velike promene i rast na svim poljima ukoliko se ide u korak sa njom i na vreme se iskoriste sve mogućnosti koje pruža, a smanje efekti svih izazova koje može doneti. Stoga, kao i do sada kroz istoriju, važi ona dobra, stara Darvinova — preživeće samo oni koji se najbrže prilagode promenama.
Koje korake preduzeti?
Prvi korak ka digitalnoj transformaciji je Digitalizacija